JellyPages.com

"Hidup Memerlukan Seribu Pengorbanan"

"Hidup Memerlukan Seribu Pengorbanan"

Tuesday, June 28, 2011

ILMU DAN AKAL

Dalam kehidupan sehari-harian kita ini, kedua elemen yang sangat memainkan peranan yang sangat penting ialah ilmu dan akal.. Agaknya kenapa dan mengapa ya?? Jawapannya kerana, tidak akan wujud ketamadunan dalam hidup jika hidup dalam kejahilan.. Akal pula penting sebagai tempat penyimpanan ilmu yang telah dipelajari.. Konteksnya mudah sahaja.. Kita kaitkan kepada konteks semasa iaitu minyak kereta dan tangki minyak kereta.. Minyak kereta itu berfungi untuk mengerakkan kereta yang dipandu itu.. Ianya kerana minyak itu adalah elemen yang sangat penting untuk menggerakkan sesebuah kereta disamping keperluan-keperluan yang lain.. Samalah juga dengan tangki minyak kereta.. Jika tangki minyak kereta tidak ada, maka dimana akan disimpan minyak kereta tersebut.. Pastinya akan tumpah mencurah-curah.. Begitulah juga  dengan konsep ilmu dan akal.. Kita memahami dan mempelajari sesuatu perkara tersebut.. Maka itulah yang dinamakan ilmu.. Akal pula tempat kita menyimpan semua data-data yang telah kita pelajari.. Maka dengan adanya akal, kota mampu menyimpan berjuta-juta ilmu pengetahuan.. Bayangkan jika kita ada ilmu tapi tidak ada akal atau kita ada akal tetapi tidak ada ilmu.. Maka jawabnya berantakan la kehidupan ini.. Jika ada ilmu tetapi tidak ada akal samalah dengan ada minyak kereta tetapi tidak ada tangki minyak.. Ilmu yang dipelajari itu akan tumpah mencurah-curah tanpa sebarang penapisan.. Manakala jika tidak ada ilmu tetapi ada akal seperti tidak ada minyak kereta tetapi ada tangki minyak.. Maka jawabnya tidak berguna juga..

Ilmu dan akal itu adalah satu anugerah ALLAH SWT yang tidak terhingga.. Tidak mampu dibayar dengan wang ringgit mahupun harta benda.. Al-Quran memberikan kedudukan yang istimewa kepada akal. Islam menjadikan berfikir sebagai satu kemestian ke atas semua manusia. Berfikir itu lahirnya daripada akal yang kita miliki.. Berfikir dianggap sebagai bentuk ibadah yang tertinggi. Perkara ini dapat dilihat melalui firman Allah s.w.t yang bermaksud: Mereka yang mengingati Allah dalam keadaan berdiri, duduk dan tidur serta berfikir pada kejadian langit dan bumi (lalu berkata) Tuhan kami sesungguhnya Engkau tidak jadikan semua ini sebagai satu kebatilan, maha suci Engkau. Maka lindungilah kami daripada azab neraka, surah al-Imran, ayat 190.

Darjat orang berilmu disisi ALLAH SWT juga adalah tinggi.. ALLAH ada berfirman didalam AL-QURAN yang mana DIA akan mengangkat beberapa darjat orang-orang yang berilmu pengetahuan.. SUBHANALLAH..

Sebagai umat manusia, kita mestilah mesyukuri nikmat kurniaan ALLAH SWT ini.. Bagaimana caranya?? Melalui pengamalan dan sumbangan.. Ilmu yang dipelajari diniatkan bukan untuk kepentingan sendiri sahaja tetapi untuk maslahah bagi umat manusia juga.. Manakala akal pula adalah anugerah terbesar ALLAH SWT terhadap kita.. Adanya akal membolehkan kita membezakan antara yang hak dan yang batil.. Ia juga yang membezakan kita dengan haiwan.. Jadi gunakan ia dengan sebaiknya jangan kita juga seperti haiwan :).. Renung-renungkan dan SELAMAT BERAMAL..

No comments: