JellyPages.com

"Hidup Memerlukan Seribu Pengorbanan"

"Hidup Memerlukan Seribu Pengorbanan"

Saturday, June 25, 2011

AKU SEPASANG KASUT


 Namaku Nike, aku adalah dari bangsa trainer.
 Jenis-jenis lain, juga yang selain daripadaku dijual
 di merata kedai sukan. Aku telah dibeli semenjak
 setahun yang lepas. Semenjak itu hidupku mula
 berubah. Aku menjangkakan tentulah kebanyakan
 daripada hayatku akan kuhabiskan di trek atau di
 gimnasium. Tapi jangkaanku meleset. Tuanku lebih
 kerap membawa aku ke masjid-masjid dan ke rumah
 kawan-kawannya. Aku sempat mencuri-curi dengar
 kegiatannya dalam kelompok tersebut. Itulah yag
 dinamakan usrah rupanya. Apa yang ingin ku ceritakan
 di sini mungkin berguna kepada kalian semua. Berikut
 adalah pemerhatianku berkenan tuanku. Dia seorang
 da`i, kekagumanku dengan usahanya telah menginsafkan
 aku untuk mncoretkan warkah ini.
 
 Dahulu, tuanku hanya berseorangan. Aku selalu ke
 masjid bersamanya seorang. Di sana beliau
 mengabiskan masa mendengar ceramah agama, tak cukup
 dengan itu, habis kedai-kedai buku agama kami
 kunjungi. Sememangnya dia seorang yang obsessed
 dengan ilmu pengetahuan. Tafsir al-Qur'an memang
 selalu dibacanya. Ini membanggakan aku, kerana dapat
 berbakti kepada seorang yang cintakan ilmu.
 
 Aktivitiku tidak terhad begitu sahaja, aku juga
 sering dibawa ke kompleks sukan dan padang bola.
 Yang peliknya aku mendapat ramai kenalan ketika
 berada di padang, tetapi sering berseorangan ketika
 dibawa ke masjid.
 
 Dahulu, ini menjadi aktiviti kegemaranku, kerana
 dengan ini aku mendapat ramai kawan. Mulanya aku
 agak pelik dengan situasi ini, tetapi lama-kelamaan
 ramai kenalanku turut serta setiap kali aku ke
 masjid. Kini fahamlah aku, tuan aku menggunakan
 padang bola dan kompleks sukan untuk berdakwah
 rupanya. Masya Allah! Tak sangka juga, dengan
 aktiviti sukan tuan aku sempat juga mengajak
 rakan-rakan ke masjid. Sekarang aku tidak bersendiri
 lagi. Hampir setiap malam tuan aku akan berkunjung
 ke rumah rakan-rakannya. Di sini aku mengambil
 peluang untuk bersama dengan rakan-rakanku untuk
 bertukar pengalaman. Rakan-rakanku amat mengagumi
 tuanku. Aku tumpang berbangga.
 
 Usrah berjalan hampir setiap malam. Sememangnya tuan
 aku tidak kenal erti rehat. Baginya tempat rehat
 adalah Syurga dan masa untuk tidur adalah di alam
 kubur. Semua kasut akan senyap setiap kali tuan aku
 mula berbicara. Kaata-katanya penuh hikmah, setiap
 isi disokong dengan hadis dan ayat al-Qur'an. Tuan
 aku tidak banyak bercakap apatah lagi perkara yang
 sia-sia. Aku dapati rakan-rakan tuanku turut kagum
 dengan kebolehannya.
 
 Apabila bersama rakan, tidak pernah langsung beliau
 mencerca rakan yang lain. Jika ada perkara yang
 hendak ditegurnya akan dilakukan dengan hikmah. Aku
 lebih banyak mendengar beliau memuji orang
 berbanding mencerca kesalahan orang.
 
 Kini aku masih berbakti lagi. Aku tahu kalian tentu
 menganggap tulisanku ini gila dan tidak masuk akal.
 Akan tetapi renungkanlah kata-kataku ini. Aku
 mungkin kasut, tetapi suatu hari nanti mungkin Tuhan
 akan memberikanku mulut untuk berkata-kata, untuk
 bersaksikan apa yang tuan aku telah kerjakan. Pada
 saat itu akan aku saksikan pada Tuhan apa yang aku
 nukilkan pada kalian.
 
 Untuk kalian semua contohilah tuanku. Berdakwahlah
 dengan cara hikmah. Jangan sekali-kali lari dari
 masyarakat. Terkadang masyarakat di sekeliling
 kalian suka bersukan, atau mungkin sukakan hiburan.
 Ikutlah rentak mereka sebagaimana aku menari
 mengikut irama tuanku. Dalam berkata-kata hendaklah
 kalian berhati-hati, jauhilah cerca dan maki,
 lebihkanlah ukhuwwah dan pujian. Sesungguhnya mad`u
 suka dipuji. Namun puji biarlah ikhlas.
 
 Apabila berbicara gunakanlah al-Qur'an dan al-Hadis.
 Jangan kalian ikut sesedap mulut, kelak menikam
 kalian dari belakang. Tambahkanlah ilmu kalian, maka
 orang akan mendengar cakap kalian. Bukankah Tuhan
 menjanjikan darjat yang tinggi untuk orang yang
 berilmu? Jadilah da`i yang serba boleh. Jangan
 kalian sekatkan skop dakwah kalian, setakat mengajak
 ke surau dan masjid. Ingatlah, bersukan, muzik,
 berjalan, itu semua adalah dakwah bagi kalian.
 Setapak kalian berjalan, mungkin bisa mencampak
 hidayah ke dalam diri teman kalian.
 
 Oh! Aku memang tidak layak untuk menasihat kalian.
 Apatah lagi aku hanya sepasang kasut. Kalian ti
 perlu memaafkanku kerana aku hanyalah kasut. Tetapi
 maafkanlah tulisan aku kira aku cuba mengajar
 kalian, makhluk yang terbaik di sisi Allah. Sebelum
 lidah kasutku ini bergetar deras, cukuplah dulu
 nukilan dariku, sepasang kasut seorang da`i.


No comments: