JellyPages.com

"Hidup Memerlukan Seribu Pengorbanan"

"Hidup Memerlukan Seribu Pengorbanan"

Tuesday, May 31, 2011

OH TEMAN


Dalam kehidupan ini kita memang memerlukan seorang pendamping.. But i not mean here for couple.. I mean for friend.. Dalam perhubungan kawan itu lah juga mungkin banyak menyebabkan kita terasa.. Kita manusia bukan haiwan.. Setiap manusia ada perasaan.. Perasaan yang datang juga adalah berbeza-beza.. Begitu lah juga terhadap diriku.. Aku tidak menginginkan seseorang kawan atau teman yang sangat sempurna.. Cukup bagiku senang untuk bergaul dengannya.. Aku juga tidak sesempurna apa yang mereka inginkan.. Bagiku cukup kehadiran ku dengan mampu untuk membuat mereka tertawa dan senang hati.. Kadangkala dalam hubungan persahabatan juga menyebabkan kita sendiri mengorbankan perasaan kita sendiri.. Maksudnya kita mengabaikan apa yang kita rasa walaupun ianya agak terlalu sukar untuk ditelan.. Namun sebagai umat ISLAM, aku ingin menjadikan RASULULLAH SAW sebagai contoh ikutan aku dalam hubungan persaudaraan atau persahabatan.. Sahabat itu lebih utama jika dibandingkan dengan diri sendiri.. Dalam hadis juga ada menyatakan :

"LA YU'MINU AHADUKUM HATTA YUHIBBU LI AKHI HI MA YUHIBBU LI NAFSIHI"
maksudnya : tidak sempurna iman seseorang daripada kamu sehingga kamu mengasihi saudara mara kamu sebagai mana kamu mengasihi diri kamu sendiri..



Maka jelasnya disini tidak sempurna iman kita selagi mana kita tidak kasih dan sayang kepada saudara kita sebagaimana kita kasih pada diri kita.. Itulah yang cuba diterapkan oleh RASUL junjungan kita NABI MUHAMMAD SAW dalam syiar dakwahnya.. Semoga kita tergolong salah seorang daripadanya..


Kita bukan siapa-siapa untuk memperolehi seorang kawan yang terlalu sempurna kerana diri kita juga tidak sesempurna apa yang mereka inginkan.. Tapi biar hubungan persahabatan itu dijalinkan diatas keikhlasan kerana ALLAH SWT.. Sebagai peringatan dikala salah dan sebagai peneman dikala senang dan susah.. Tapi sukarnya untuk memperolehi teman yang seperti berikut.. Bertapa bernilainya seorang teman itu untuk diri kita.. YA ALLAH KURNIAKAN AKU TEMAN-TEMAN YANG BAIK YANG MAMPU UNTUK MEMBIMBINGKU KE ARAH JALAN MU..

Begitulah yang aku rasakan.. Dalam persahabatan perlu banyak pengorbanan.. Kita berjumpa dengan macam-macam jenis kawan.. But u must know how to handle them.. Same as me.. I try to be a good friend.. However sometimes we cannot control all of our actions.. Kadang kita membuat kan kawan kita terluka tanpa sedar.. Namun itu adalah satu cara untuk kita mengenali teman kita..

No comments: